Vi tester en hybrid Toyota på langtur til Italien

I sommerferien havde vores familie den store glæde, at få lov at teste en hybridbil fra Toyota. Vores familie består af to voksne og to børn på 2 og 5 år og dertil mente Toyota, at en Toyota Auris Touring Sports Hybrid ville være helt ideel. Det har længe været en drøm for mig, at prøve at teste en el- eller hybridbil og Toyota var så venlige, at opfylde mit ønske.

IMG_5929

Designmæssigt er Toyotas nye linjer ikke bandt mine favoritdesigns indenfor biler. Jeg er mere vild med de rå udtryk, som bl.a. Mazda tydeligt viser i deres Mazda 6, men Toyota har dog designet en bil med et fint udtryk og den virker mere aerodynamisk og strømlinet i sit design end tidligere modeller, hvilket jeg er fan af!

Ved første øjekast lignede det ikke, at der var alverden plads i Auris’en, men vi blev hurtigt overraskede. Der var nemlig rigtig meget indmad der kunne tages ud og pludselig, var der meget mere plads både på kryds og på tværs. Vi fandt plads til følgende pakkenelliker:

DSC_0076

4 klapstole, 1 klapbord, 1 stk. Outwell Air Tent, 1 stk. Køleboks, 1 taske til to børn, 1 taske til to voksne, 1 taske med køkkenudstyr, 1 toilettaske, 1 taske med håndklæder og ekstra ting, 2 dobbelte luftmaddrasser, 1 stk. pumpe til teltet, Lagener, Babyjogger tvillingeklapvogn og 2 par sko.
 
DSC_0089
 Selvom vi måtte presse det sidste møjsommeligt på plads, så kunne det være der og det imponerede os ret meget!

Stop og start

Bilen kan starte, når nøglen er i nærheden. Så trykker man bare på start-knappen og sætter bilen i drive (automat gear). Dette virkede ligesom det skulle, lige indtil vi sidst på turen, nåede Gardasøen. Pludselig ville bilen ikke starte og panikken bredte sig næsten. Vi gik og tyggede på om det var batteriet, men da vi sagtens kunne få lys i bilen, virkede det mærkeligt. Samme aften støvsugede vi manualerne for sjove informationer og pludselig fandt vi en oplysning om, at man kan slå “nøglen-i-nærheden”-funktionen fra, således at nøglen SKAL holdes helt op til startknappen, for at bilen vil starte. I al sin iver, for at afprøve alt i touchmenuen, havde Ole så slået dette fra under køreturen, uden selv at være klar over det. Straks slog vi det til igen og så var problemet løst.

DSC_0063

Køreturen

Selvom Toyota havde sagt, at bilen ikke ville vise sin force på motorvejskørsel, så kørte bilen alligevel ca. 23 km på en liter blyfri 95 ned gennem Europa, på de tyske motorveje og hertil skal vi huske, at det er en stationcar fyldt til bristepunktet, så jeg syntes faktisk det var rigtig pænt. På motorvejene kørte bilen ikke på el, men kørte stadig meget økonomisk.

I byerne derimod mærkede vi virkelig fordelen af, at være kørende i en hybridbil. Mange gange kørte vi op mod 29 km. på en liter benzin i den fyldte stationcar og i perioder kørte vi på ren el, men de 29 km. pr. liter var meget sigende for den generelle bykørsel, hvilket var meget pænt. Dog skal det siges at da vi kørte ud af Rom om aftenen, var bilen kold og batteriet var tomt, så da kørte vi ud på 21 km/l. hvilket er meget normalt. Desuden blev batteriet hurtigt afladt, hvilket var lidt ærgeligt, da vi havde håbet vi kunne køre noget mere på ren el end blot 30 pct. af tiden. Vi forsøgte ellers, at lukke vinduer og slukke for aircondition og gøre alt hvad vi kunne for, at optimere bilens grønne evner, men det hjalp ikke så meget som vi havde håbet. Så generelt var bykørslen ikke så grøn som vi havde ventet, men det var stadig fint.

DSC_0059

Hybridbilen skal ikke lades op undervejs, som mange folk der havde hørt om vores tur, ellers troede. Den lader sig selv op, når man bremser eller kører ned af bakke. Derfor er der ingen undskyldning for ikke, at købe en hybridbil, da man hverken løber tør for strøm eller skal bruge unødvendig tid på at oplade. Derimod sparer man en masse brændstof og kører langt mere grønt og i de perioder, hvor den kører på el, er den stort set lydløs. Den kan køre på ren el, når bilen er opladt og hvis man kører under 60 km/t.

DSC_0073

IMG_5933

DSC_0413

Displayet i bilen er meget visuelt og viser rigtig fint, hvor opladt bilen er og om den er i gang med at lade, eller ej.

DSC_0022

Plads og indretning

Der er god plads til benene både foran og bagi bilen. Sæderne er nogle af de mest behagelige jeg hidtil har oplevet i en bil. Førersædet var virkelig behageligt og 10 timers kørsel den første nat på vej mod sydtyskland, var ingen sag. Det var også rigtig god plads både i højden og til benene på bagsædet. Ungerne kune uden hjælp sagtens komme ind og ud af bilen, på egen hånd.

DSC_0042

Bilen var rigtig fint indrettet med små opbevaringsrum rundt omkring. Handskerummet havde en fin størrelse og midterkonsollen havde to fine rum og der var både plads til drikkevarer i midten og i alle fire døre. Dog savnede jeg rullegardiner til ungerne og måske en ekstra børnevenlig feature på bagsædet – evt. et rum under deres fødder, i gulvet, til stads og sager eller proviant. Vi manglede også et sted til mønter og småting, men fandt det efter lidt tid helt ovre til venstre for føresædet.

IMG_6062

High Tech

Bilen virkede meget high tech til at starte med. Der skulle ikke meget til, før den bimlede og bamlede med alverdens lyde og man blev helt paranoid til at starte med, når bip-lydene gik i gang. Den bippede i et slavisk tempo, når den var i bakgear, hvilket jeg ikke forstod – for jeg ved jo godt når jeg er i bakgear, så udover at touchskærmen blev til en fjernsynsskærm, der viste hvad kameraet bagi så, når jeg bakkede, var det slet ikke nødvendigt med den ekstra bippelyd, for at minde mig om hvilken retning jeg var på vej i. Udover dette bippede den så oveni bak-lyden, hvis jeg var ved, at ramme noget. Den bipper hvis nogen tager selen af, hvis nogen kører for tæt bagpå eller foran og ved flere andre lejligheder. Mange af dem giver som nævnt mening, men nogle af dem følte jeg også var overflødige.

Jeg nød dog både baksensor og sensoren foran – det gjorde, at man var meget mere tryg, når bilen skulle parkeres i de snævre gader eller blandt mange biler.

DSC_0061

Bilen har jo også den evne, flere nyere biler har – at den kan parallelparkere på næsten egen hånd. Denne funktion havde vi ikke meget brug for, da vi begge er ret habile parallelparkeringspersoner (fin titel), men afprøves det skulle det, som I kan se i videoen. Jeg var ikke helt tryg ved situationen, idet bilen kom med tæt på diverse forhindringer, men den klarede opgaven og det positive ved det, var at den kom ind på nogle pladser, som jeg ellers ikke havde troet mulige. Dog skal det siges, at man nogle gange skulle køre frem og tilbage flere gange, for at bilen “fik øje” på pladsen.

DSC_0058

Bluetoothfunktionen fungerede upåklageligt og bedre end i flere andre biler, jeg har prøvekørt. GPS’en i bilen var god og nem, at bruge, men den var hverken bedre eller nemmere at bruge end google maps på telefonen og den var heller ikke mere præcis. Den første os til tider ud på sjove eventyr og brugervenligheden i opsætningen virkede forældet. Det er somom der ikke er sket noget indenfor de sidste 10 år, hvad angår touchskærme og touchmenuer generelt i biler og det forstår jeg slet ikke.

DSC_0087

Dom

Jeg vil klart anbefale en Toyota Auris, som en god familiebil. Har man mere end to børn, bliver det nok lidt trængt på bagsædet, men det kan lade sig gøre – dog ville jeg nok gå en bilstørrelse op til en Avensis, hvis tre børn var tilfældet. Men svaret til spørgsmålet om, hvorvidt man skal vælge hybridbil eller ej er klart, at man skal vælge hybridbil! Der var ingen ulemper ved, at køre hybridbil fremfor almindelig en benzinsluger. Tværtimod var der kun fordele i og med, at man kører så langt på literen og så ikke at forglemme den grønne afgift, som bliver noget billigere, når du kører i en miljøvenlig bil.

Læs mere om bilen her!

Priserne starter ved: 315.995 kr. (for hybridversionen).

 

Tags from the story
,
More from Ann-Alicia Thunbo Ilskov

Kludetrick

Hvis man ikke har lyst til at investere i dyre støvklude, så...
Read More

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *