Sådan får du børnene i sving i hjemmet

1) Sæt et ur på 5 minutter inden sengetid. Lav en konkurrence, hvor det gælder om at rydde så meget som muligt op på de 5 minutter.

2) Find de kurve som plejer, at indeholde legetøj og stil dem op ved siden af hinanden. Lav en lille leg hvor det gælder om at kaste legetøjet over i den rigtige kurv og så skal der bare rammes plet en masse gange.

3) En af de ting børn elsker at hjælpe med er, at vaske bil. Så skynd dig at finde svamp, vand og sæbe frem og tag så ungerne med udenfor.

4) De fleste børn synes at borddækning er vildt sjovt. Bed dem om at bestemme hvem skal sidde hvor, hvem skal have hvilke glas, bestik osv. Det kan de sagtens hygge sig med.

5) Oprydning af entréen er også et job, de fleste børn ville være gode til. Bed ungerne om at samle skoene i par, hænge jakker op og stille tasker, hvor de skal stå. Det kan de sagtens overkomme.

6) At vande blomster er for de fleste hyggeligt, særligt for ungerne. Giv dem en lille vandkande og fortæl dem hvilke blomster og planter er tørstige. Gå evt. efter dem med en klud, hvis der spildes undervejs.

 

7) At folde tøj er typisk ikke noget man forbinder med en børnepligt, men faktisk er håndklæder og klude noget af det bedste børn kan folde. Det er nemt og overskueligt og de nyder at samle de foldede ting i finde bunker.

8) Når al tøjet er foldet og lagt sammen, kan du fortælle børnene hvor de forskellige bunker skal hen, hvorefter du lader ungerne rydde bunkerne op. Har du flere  børn, kan du gøre det til en konkurrence og se hvem der kan lægge flest bunker væk.

9) Lav en fast morgenrutine evt. med billeder på. Lad rutinen bestå af fx. tre ting: Tage tøj på, børste tænder og rede seng. Lav en regel om at tingene skal være gjort før de spiser morgenmad.

10) Når vasketøjet skal sorteres er de små poder ofte en rigtig god hjælp. Forklar hvilke farver tøjet skal inddeles i og lav så de forskellige bunker, så ungerne kan gå i gang.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *