Hvilken Kia er den bedste familiebil?

I vores søgen på den ultimative familiebil, har min lille familie og jeg i løbet af de forgangne uger, testet to forskellige modeller for Kia. Jeg har længe været træt af, at hver gang vi er ude at se på biler, så er det primært min mand der bliver bejlet til, af alle de mandlige sælgere. Mange af tingene de taler om, er jeg ligeglad med, jeg skal bare have en rummelig bil, der ikke ligner en jetjager, som er praktisk i brug, en bil hvor der er tænkt over deltajerne og en bil der byder børnefamilier velkomne.

DSC_1007

I forbindelse med vores bilkiggeri har min mand og jeg været meget i tvivl om hvorvidt vi kunne “nøjes” med en almindelig stationcar, eller om vi skulle op i højden og have en fem eller endda 7-sæders bil til den børneelskende, sociale familie. Derfor var det fedt, at vi kunne få lov til, at teste hele to forskellige biler, nemlig Kias roste stationcar, Cee’d og så den nye 7-sæders Carens.

IMG_4038

Men inden vi går til testningen, kommer der lige en præsentation af familien, som består af far og mor, Conrad på fem år og Ingrid på halvandet, samt den livlige og ofte snavsede middelstore labradorblanding, Noma.

DSC_1064

CARENS

Den første bil vi fik lov, at teste i en uge var denne 7-sæders Carens. Vi havde den tilfældigvis i 7 dage, der bød på meget kørsel i den lille familie og derfor var det en oplagt uge, at teste en stor bil i.

DSC_1083

Ved første øjekast er Carens en rigtig fin bil. Den ser rummelig ud, uden at ligne en af de helt store amerikaner vans. Den har et flot design med de skarpe linjer, som er så moderne for tiden. Når man åbner bilen, bliver man overrasket hvor rummelig den er.

DSC_1021

Conrad og Ingrid kunne uden besvær selv kravle ind i den og sætte sig op i autostolene. Conrad kunne også uden problemer kravle op i sædet, når det stod i midten, selvom han først skulle forbi lillesøster, som sad fastspændt i sit sæde helt yderst. Der er god benplads i Carens’en og det var tydeligt, at dette ikke blot var noget der kom høje mænd til gode, men også de små poder, der hurtigt viste, at de var mere selvhjulpne ind og ud af bilen, med det mere plads. Her skal det også nævnes, at der snildt var plads til et 3. barnesæde, hvis det en dag skulle blive nødvendigt.

DSC_1051

7 SÆDER

De to ekstra sæder er ellers noget der har vakt meget debat i det lille fynske hjem, for med kun to børn og en hund, har vi da ikke behov for en 7-sæders bil! (mener min mand). Jeg har dog længe prøvet, at lokke ved at sammenligninge med, at man køber et 42 tommer TV i steden for et 32 tommer… Når man kommer hjem, klager man ALDRIG (stort set), over at man kom til at købe et for stort TV… Med andre ord, pladsen skal nok blive fyldt ud og hvis ikke, så kan man jo i bilens tilfælde, bare lade være med, at slå de to ekstra sæder op.

DSC_1059

For det meste var de i vores tilfælde slået ned. På indkøbsturen i Ikea, slog vi hele tre sæder ned og der var snildt plads til det hele. Turen bestod af mor og to børn, der skulle købe en reol. Helt på egen hånd og uden at modtage instruktioner på forhånd, fik jeg nemt slået alle sæderne ned og fik reolen i bilen, med de to børn, siddende på de resterende to bagsæder. Ingen problemer!

IMG_4072

Senere på ugen, skulle min mand på tur til Århus med en hel bilfuld mænd i jakkesæt og her var det også rart, at man kunne byde på to ekstra sæder. Spørgsmålet var så, om det var behageligt, som fuldvoksen mand, at køre fra Odense til Århus på bagerste række i en Carens? Her var svarene blandede. For en mand på over 1,85 m. var der ikke nok plads til at sidde helt oprejst på de bagerste sæder. For lavere fyre, var dette ikke noget problem, men til gengæld klagede de over ømme bagdele, ved turens slutning.

DSC_1037

Her skal det så nævnes, at vi udemærket er klar over, at de to bagerste sæder nok ikke er lavet for komfortens skyld, og i hverdagen med svigermor på slæb, havde sæderne den ønskede funktion, men hvis turen går til Paris, så skal man nok bytte plads undervejs, eller lade ungerne sidde bagerst.

Til alle taskerne, weekendsengen og klapvognen plus det løse, var der ingen problemer – vi måtte faktisk finde endnu flere tasker frem, end hvad vi ellers har med på ferien, for at prøve, at fylde bagagerummet ud, når sæderne lå ned, og selv her, kunne der fyldes langt mere på.

DSC_0985

Når det ene sæde lå ned, så det således ud

DSC_0987

Og med begge sæder slået op, måtte vi dog nøjes med lidt, men lidt har dog også ret. Selv klapvognen kunne lige snige sig med.

DSC_1097

CEE’D

Kia Cee’d er også en rigtig flot bil, som i linjer og udseende ikke fornægter sin lighed til Carens’en. Cee’d’en giver sig ikke ud for, at være en af de kæmpe store slæder, når man ser den udefra og dog kan den rumme mere end man regner med.

DSC_0099

DSC_0121

Efter en tur i Bilka, en dag med masser af tilbud, kunne der sagtens være plads til alle varerne. Her vil jeg nævne de små rum, som kun gør sig gældenede for Cee’d’ens bagagerum.

DSC_0075

DSC_0149

Der var et nærmest uendeligt antal små rum i bagagerummet, som var dybe og overraskende brugbare, når det kom til indkøb af madvarer eller andre skrøbelige ting.

DSC_0145

Jeg er hende, som ikke gider bruge penge på plasticposer, men dog også hende, der så altid har glemt en af de utallige poser, der ligger hjemme i skabet under vasken! Jeg læsser derfor altid bare alle mine varer ind i bagagerummet, hvor de så vælter rundt midt i myldretidstrafikken. Dette var ikke et problem i Cee’d’en – Det meste blev pænt pakket væk i de små rum under måtten og det var virkelig blæret! Og nedenunder disse rum, var der stadig plads til reservehjul mm. Det var helt iorden og en gennemtænkt detalje til os med de mange pakkenelliker!

DSC_0148

Indeni, var der både på forsæde og bagsæde rigtig god benplads, men skulle man sidde i midten på bagsædet, mellem to børnesæder, så kneb det både med ben- og bagdelsplads. Selv min meget slanke mand, synes ikke det var yderst behagelig. Og skulle man få sig et 3. autostolsbarn, kunne det godt lige klemmes ind, men det var ikke en fornøjelse at spænde stolen i midten fast. Derfor vil jeg sige, at Cee’d’en er en to-børnsbil, hvis vi fik en mere ville jeg op i Carens’en.

DSC_0151

Når vi skulle pakke til langturen eller ferien, kunne vi logisk nok ikke fylde så meget i, som i Carens’en, men der blev alligevel plads til alt det ville skulle bruge, såfremt man ønsker at dugen er trukket ud, med frit udsyn bagtil. Hvis man skulle fylde bilen helt op, kunne der selvfølgelig være noget mere i højden.

DSC_0134

GENERELLE GADGETS

Nævneværdige features. Carens’en var sat til at kunne køre ca. 21 km. på en liter diesel. Cee’d’en var sat til at køre ca. 23 km/l.

I bilerne var der et sluksystem, som vi ikke syntes gav nogen mening. Der var et fint skilt, hvorpå der stod beskrevet, at inden man slukkede bilen, skulle man holde stille med motoren kørende i tomgang i 60 sekunder. Dette gav ingen mening for os, da bilen jo går ud af sig selv, når man kobler ud og holder stille, for netop at spare på brændstof og forbrug. Så dette råd forstod vi ikke helt i brug og det gav dårlig samvittighed, når vi så ikke huskede det – upraktisk feaure.

DSC_0114

SMÅ RUM

I begge biler var der ikke sparet på de uundværdlige små rum. Under fødderne i Carens’en, var der små smarte rum, til ekstra ting, fx. bleer og vådservietter. Disse var ikke rum, ungerne selv kunne nå, men medpassageren på første række, kunne snildt nå dem under køreturen.

DSC_1087

DSC_1005

Handskerummet var dybt og med god plads til nødvendighederne. Ligesom med Cee’d’en var der tænkt over holdere i dørene, og mellem sæderne.

DSC_0101

Der var god plads til vandflasker og andre snacks, som er nødvendigt til de længere køreture og tilligemed et stort og dybt rum, under armen. Kia har tænkt over de små rum.

DSC_0096

Dog manglede de mange fede rum bagi Carens’en, under gulvtæppet, som Cee’d’en ellers bød på, men disse var selvfølgelig erstattet med to ekstra sæder.

CENTRALLÅS

Desuden havde begge biler en centrallåseknap, som gjorde at efter nogle sekunders kørsel, låste bilen alle døre udefra. Dvs. at holder du stille i et kryds eller andet steds med bilen tændt, så kan ingen komme ind i din bil. Dette lød meget godt, men det endte med at irritere mig, at jeg skulle trykke på bilen hver gang vi skulle åbne for dørene, når nogen skulle ind.

DSC_0998

Og hvor ofte er det lige, at nogen tager fat i bildøren i et lyskryds eller når man er i byen med vennerne – her står familiebilen jo alligevel hjemme i garagen. Knappen gav mig paranoia, idet jeg ofte lige lader det ene barn sidde i bilen og høre musik, mens jeg render ind i dagplejen og henter det andet barn. Dette kunne jeg ikke i denne bil, idet nøglen skal sidde i, hvis radioen skal køre og selvom dagplejeren bor langt ude på landet, turde jeg ikke lade bilnøglen sidde i, af frygt for at jeg så ikke kunne komme ind i bilen igen, pga. automatlåsesystemet.

TOUCHSKÆRM

I Cee’d’en var der en stor, fin touchskærm med GPS, baksensor, kamera mv. Det var dejligt. Udover at have alle knapperne i rattet i begge biler, var det også rart her, med overskuelige knapper i touchskærmen. Det var skønt med kamera og baksensor! Det var dejligt på farten og særligt i storbyen. Men det var dog ikke rart nok til at jeg ville betale ret meget ekstra for, at have kamera og skærm med i ekstra udstyr. Så kunne jeg nok godt klare mig uden.

DSC_0144

BLUETOOTH

I begge biler kunne man via Bluetooth parre sin smartphone med bilens anlæg, således at alle dine kontakte og al din musik, var let tilgængeligt via bilens radio og opringningssystem. Ideen var god, men vi havde også vores kvaler med det. Det spillede ikke maks, hver gang. Ofte skulle telefonerne parres igen og igen med bilens system og under opkald, kunne den godt hoppe af det trådløse connect, flere gange. I Cee’d’en, ville min mands telefon bare ikke helt blive dus med bilen i løbet af ugen, men måske det var kommet, havde vi haft den i længere tid?

IMG_4038

Der var flere indgange til USB-stik, så man nemt kunne oplade telefonen undervejs. Det var et klart plus og selvfølgelig et must i nyere biler.

DSC_0108

INSTRUMENTBRÆTTET

Instrumentbrættet, radioen osv. var altsammen overskueligt og til at finde ud af. Det blev ikke for fint til, at jeg sagtens på egen hånd, kunne navigere rundt i instillingerne og kunne instille telefonting mv. Ingen problem. Til den nørdede side, bed min gadgetfikserede mand mærke i, at i Carens’en kunne display’et ved radioen godt være dansk, men ikke i displayet ved rattet – dette var dog ingen problem i Cee’d’en, men stadig virkede det underligt. Det irriterede også manden, at han ikke syntes rattet kunne komme tæt nok på ham i begge biler. Det spillede ingen rolle for mig – jeg tænkte ikke over det, et sekund.

DSC_1009

I Cee’d’en var der varme i rattet og dette var en fryd! Særligt på de kolde vintermorgener, før bilen blev rigtig varm, så var det varme ret super lækkert at køre afsted med. Sædevarmen i begge biler, samt fartpiloten, blev brugt og nydt flittigt! Det skal vi uden tvivl have i vores kommende bil!

DSC_0135

Knapperne i rattet var en fryd. Det vænner man sig hurtigt til, at bruge og dette ville jeg gerne give ekstra kroner for. Det bidrager også til, at man ikke tager øjnene fra vejen, for lige at kigge på radioen for at finde knapperne. I rattet blev det hurtigt helt automatisk at styre lyd og radio, samt telefonopringninger. Jeg følte det var langt mere sikkert under kørsel, end uden knapper i rattet.

IMG_4071

KONKLUSION

Generelt har vi brugt to uger, på at teste to biler, som overraskede mig meget. Selvom jeg gennem venner og familie, har hørt meget godt om Kia i tidens løb, har jeg dog hele tiden tænkt, at det nok var et billigt mærke og tvivlede selv lidt på kvaliteten. Men igennem de sidste par uger, har jeg måtte parkere mine fordomme og efter endt brug, kører jeg videre med en god smag i munden omkring Kias biler. Koreanerne overrasker. Kvaliteten indvendig var i top og finishen var lækker. Sikkerheden kunne ikke klandres og jeg kunne sagtens finde på at købe mig en Kia til den lille familie. Sjovt nok endte det med, at min mand og jeg blev enige om hvilken bil, vi helst ville køre ud i det blå i… Vi valgte begge Carens’en! Selvom Cee’d’en var rigtig fin, så synes vi alligevel den på sigt blev for lille. Ungerne havde ikke så nemt ved at kravle ind og ud, som i den store og man vænnede sig alt for hurtigt til, at Carens’en var oppe i højden. Dette savnede jeg i brugen af den anden, især når ungerne skulle spændes fast. Og pladsen mellem de to autostole var markant større i Carens’en

IMG_4058

Selvom det overraskede hvor god bagagerumsplads Cee’d’en bød på og særligt de små ekstra rum, som generøst fyldte under gulvet, så var det alligevel fedt med all round ekstra plads i Carens’en. Jeg skulle aldrig tænke en ekstra gang, mon jeg dog har plads i bilen, til en ny reol, eller til taskerne på vej til sydeuropa – det var fedt! Men i hverdagen, skal det siges, at her kunne jeg sagtens “nøjes” med en stationcar i form at bagagerumsplads. Efter Juleindskøbturen i Bilka, havde jeg stadig god plas i Cee’d’en. Men på ferieturen, blev den selvfølgelig hurtigere fyldt op end Carens’en. Så for de ekstra kroner, ville jeg klart vælge en Carens og så gør det heller ikke noget når svigermor skal med, eller hvis familien pludselig begynder at vokse endnu mere.

DSC_0154

PRAKTISKE INFO

PRISER FRA – Cee’d: 189.900 kr.

PRISER FRA – Carens: 259.999 kr.

Garanti: 7 År!

DSC_1054

 

More from Ann-Alicia Thunbo Ilskov

Rengøring af bordplade i sort granit

Hej! Jeg mangler gode råd til hvordan jeg holder mine køkkenbordplader i...
Read More

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *