Er Kia Sorento familiens nye bil?

Så har den lille husmorfamilie testet den sidste af fire dejlige Kia modeller. Denne sidste bil, er cremen af Kias sortiment. Sorento’en er en stor rummelig 7-sæders vogn, som skal vise Kia fra sin allerbedste side. Bilen starter ved 699.000 og den kører ca. 16.4 km/l. hvilket gør det til en klasse C bil.

DSC_0056

Ved første øjekast er Sorento’en en rigtig flot bil. Igen har Kia fået designet en bil med nogle lækre kurver, der gør at den har et fedt og lækkert udtryk. Der er ikke meget familiebil over udseendet og det vinder indpas hos både manden og jeg! Den ser stor ud og når man kører i den, føles den også stor. Det er noget af en bil og særligt når den skal parkeres, skal man lige vænne sig til, at den ikke smyr sig om alle hjørner.

Indeni var den dog ikke så rummelig, som forventet (siddeplads-mæssigt). Der var ikke så højt til loftet, for de høje herre og generelt var pladsen på bagsædet også lidt trængt, hvis man havde to autostole i.

DSC_0062

Det var dog ikke som i Sportage – her var der klart en mærkbar forskel i pladsen. Sorento’en var bredere og benpladsen var da også god. De sidste to bagerste sæder virkede mere robuste, men de sidste tø pladser var ikke til de aller højeste folk.

DSC_0065

Når de to sidste sæder ikke var opslået var der dog super god plads bagi. Her imponerede bilen lidt ala Kia Carens’en. Den kan virkelig rumme meget og når alle bagsæder ligger ned, har man en flyttevogn, uden lige! Det er dejligt og giver en masse frihed. Det er nemt og ubesværligt at slå sæderne op og ned.

Generelt er Kia god til det med brugervenligheden.  De mest basale funktioner er lette at overskue også selvom, der er en masse knapper i rattet.

DSC_0034

Men når det blev mere avanceret, så som at skulle justere lysets højde på bilens forlygter, så måtte manualen tages i brug. Der er nemlig mange knapper, men touchskærmen i panelet er fin og let at overskue. Egentlig tænker jeg, at de burde udnytte touchskærmen noget mere, så der lå flere funktioner i den og så kunne de spare lidt på alle knapperne og den forvirring de måtte give.

DSC_0037

Mht. komfort er der sædevarme i sæderne både foran og bagi. Bilen kom med glastag, varme i rattet soltag, varme i sidespejlene, parkeringssensore, bakkamera og hele baduljen. Det hele er meget lækkert og efter nu, at have prøvekørt en del biler, har jeg forelsket mig i en del små features, hvorimod jeg sagtens kunne undvære andre. Soltag og glastag er fine ting, men udover at der kom mere lys i bilen, blev jeg enig med mig selv om, at det ikke var en nødvendighed. Det var ihvertfald ikke noget jeg savnede efterfølgende. Det samme gjalt lys i håndtagene udvendigt, når det blev mørkt.

DSC_0039

Bakkameraet savnede jeg heller ikke. Det var sjovt, at man kunne se hvad der var bag bilen, men det kunne ikke erstatte, at jeg alligevel hele tiden sad og orienterede mig baglæns. Til gengæld kunne jeg godt vænne mig til at have de mest basale knapper i rattet. De ting som jeg decideret savnede efter endt testning, var varme i rattet og varmen i sidespejlene og parkeringssensorerne.

DSC_0038

Med de mange goder Kia har fået proppet i deres Sorento, var der dog stadig ingen tvivl om, at bilen er i den “billigere” ende. Den er jo i kategori med nogle tungere drenge, men finishen i designet og brugen, kunne godt være optimeret og interfacet i touchskærmen, kunne også være flottere. Desuden føltes optrækket under kørslen ikke så voldsomt, som bilen giver sig ud for. Man tror, man sætter sig ind i en stor, brutal offroader, men faktum er, at den ikke trækker så meget, som man håber på, når man lader foden hvile tungt på speederen. Den mangler det sidste pondus. Selvom indtrækket i bilen er flot og det ydre ligeså , så er der bare småting, der fanger øjet og gør, at man ikke helt føler man når op på siden, at de rigtig tunge fyre. Dog skal det nævnes, at vi selvfølgelig stadig ligger et prisleje under fx. Audi og Volvo og med det i mente, gør bilen sig fint, men det overskud, de andre biler sprudler af, har denne Kia ikke.

DSC_0042

Børnegadgetmæssigt var den meget brugervenlig. Med den gode plads bagi, var der både plads til weekendseng, tasker, frysetaske og det løse. Her var det nærmere en udfordring, at fylde bilen ud. Der var også fin plads til dyner, klap/barnevogn. Bilen byder nærmest hele familien velkommen, når der skal køres tur.

DSC_0060

Med det ene af de to bagerste sæder opslået.

DSC_0058

Udover dette var der et lille ekstra rum bagerst i bagagerummet. Det gjorde vi god nytte af, når der blev handlet æg eller andre skrøbelige ting, som ikke skulle vælte rundt omme bagi. Men rummene under fødderne på bagsædet, var væk. Dermed var der ikke så mange rum, som i de andre Kia modeller, men dog var der et net til bøger og tegnegrej, til passagererne på bagsædet.

DSC_0033

Ellers var køreglæden stor og det at være oppe i højden, er stadig klart langt, at foretrækker over fx. en stationcar. Udover at den kunne være hurtigere i optrækket, så kørte den upåklageligt og offroad på skovtur, kørte den også fint til husbehov, men til den seriøse landmand eller udendørsentusiasten i det vilde vesten, ville jeg nok vælge et andet alternativ.

Bilen tilbyder en god akustik i kabinen. Der er ikke noget der runger eller larmer meget. Der er en god ro og det er bestemt en rar følelse, at køre rundt i bilen. På minus siden havde ungerne svært ved selv at kravle ind og ud af bilen, hvilket også var et problem med sportage. Det er bare en højere bil, hvilket er rart, når man kører i den, men når ungerne skal løftes op i den, bliver det lidt tungt i længden.

DSC_0006

Teknisk set er der bluetooth, USB-opladerstik und alles. Det er nemt at sætte sin smartphone til bilen og det er let at finde ud af, at bruge. Når man kommer tilbage til bilen, går telefonen for det meste automatisk tilbage på bilens bluetooth netværk. Dette er ret ukompliceret.

DSC_0028

Generelt kan det siges, at Kia Sorento er en helt igennem ukompliceret bil (bortset fra de mange knapper i instrumentbrættet og rundt omkring). Den kører godt, den kører nemt, den kan parallelparkere selv og den kan selv finde vej. Og selvom 699.000 er i den billige ende og selvom det bestemt er en lækker bil i et lag, Kia godt kan være bekendt, at være en del af – Så bliver det ikke min kommende familiebil, ihvertfald ikke med små børn på bagsædet. At løfte ungerne ind og ud er simpelthen for tungt og når så små irritationsmomenter fylder i erindringen efter endt brug, er det ikke så mange penge værd. Men hvis man har større børn eller vil bruge bilen til andet end småbørnstransport, så har Kia altså leveret en rigtig dejlig bil. Den er en god, gedin og det er en relativt billig udgave af en middelstørrelse SUV, som klart er et kig værd. Hvis man bare tror at Kia leverer billige plasticbiler, så er denne bil beviset, på at man sagtens kan være stolt af, at køre Kia. Til prisen er den udemærket.

DSC_0055

Fotos
http://www.autoexpress.co.uk/kia/sorento/60872/kia-sorento-facelift-review-pictures
More from Ann-Alicia Thunbo Ilskov

Vi tester Neophos nye parfumefri opvasketabs

Neophos har netop udviklet serien Power & Pure i samarbejde med Svanemærket...
Read More

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *