Endelig en batteridreven plæneklipper med masser af kraft i.

Foråret er i fuldt flor og det samme er græsplænerne. De flotte grønne strå pryder mange haver, men da de fleste ikke ønsker, at græsset bliver for langt, er det vigtigt med det rette klippeudstyr. Modsat mange andre hjem er det i vores familie, kvinden der tager sig af græsplænen, da manden er græspollenallergiker. Derfor er det vigtigt med en plæneklipper, der er nem at pakke ud, let at betjene, en der ikke vejer for meget og en der bare gør arbejdet uden for mange dikkedarer.

IMG_2710

I denne sæson skulle jeg så teste to nye plæneklippere – en robotplæneklipper og en almindelig batteridreven plæneklipper. Dette indlæg kommer til at handle om den batteridrevne. (Testen af robotten følger om et par uger). Den første maskine, der er blevet testet, er en del af Alpinas nyeste AL3 serie. Alpina har satset på at lave en særdeles velkørende plæneklipper, som drives af et 80 Volts batteri. Denne maskine har tæmmet græsset i vores have de sidste otte uger.

IMG_2750

Design

Alpinas maskine har et meget klassisk design. Den ligner andre benzindrevne plæneklippere, da den har et glat stålkarosseri. Den ser solid ud og pryder haven med sin flotte hvide farve. Kassen til batteriet er placeret øverst og får maskinen til at se lidt rå ud, på den fede måde. Bagved maskinen kan man sætte opsamleren, som kan rumme 60 liter græs. Når opsamleren er fuld, giver maskinen besked om dette. Selve batteriet er stort, men dette kommer kun en til gode, når maskinen tændes. Batteriet oplades fuldt på 90 minutter og klipper så efterfølgende, effektivt i 60 minutter.

IMG_2733

Funktionalitet

På hver af maskinens fire hjul, er der mulighed for at justere klippehøjden. Det er lidt upraktisk, at man skal indstille dette på alle hjul hver gang man ønsker at klippe en tak højere eller lavere, men det kan dog være en fordel hvis man ønsker at de to forreste hjul skal være hævet mere end de to bagerste. Selve mekanikken der hæver og sænker maskinen er lidt tung. Det kræver lidt kræfter at betjene højdejusteringen og det er lidt upraktisk, men man vender sig hurtigt til det.

IMG_2732
Selve batteriet sidder inde i den store kasse, der er placeret oven på plæneklipperen. At klikke batteriet på plads inde i maskinen er nemt nok, men de første par gange det skulle ud, handlede det om at vænne sig til at knappen, der udløste batteriet, skulle trykkes meget, meget hårdt ind. Igen mangler der lidt “knap-detaljer” og lidt designmæssig finesse.

IMG_2718

At tænde og slukke maskinen var super nemt. Knapperne i selve styret er nemme at betjene og det føles godt, når man går rundt og slår græsset. Plæneklipperen er dejligt ergonomisk at køre rundt. Når maskinen skal slås sammen, mangler den dog igen noget snilde og nogle lækre finesser. Det kunne være rart med et mere letsammenklappeligt styr. For at klappe styret sammen, skal der lige skrues på nogle skuer først og det er ikke særlig brugervenligt.

IMG_2731

I Brug

Maskinens robuste karosseri gør, at man ved første betjening tænker, at den er tung i forhold til, at det er en batteridreven plæneklipper. Men når først batteriet er sat på plads og maskinen starter, glemmer man alt om vægt, manglen på små design detaljer og indstillinger af klippehøjder. Denne maskine er nemlig en tour de force græsæder. Den forcerer bakker, ujævnheder, større og mindre grene, samt diverse andre forhindringer. Hvor mange andre lette batteridrevne plæneklippere står af, bliver denne maskine bare ved. Den går ikke i stå over småting. Når jeg har kørt med andre batteridrevne plæneklippere, har jeg af og til savnet en benzinmaskine og den kraft, den havde med sig. Dette savn blev hvisket helt væk med denne maskine. Den er særdeles kraftig og selvom den næsten er løbet tør for batteri, er den stadig lige kraftig. Man har ingen fornemmelse af om den er ved at løbe tør for strøm før den pludselig stopper og laver en lille biplyd, der indikere at nu er det tid til en opladning.

IMG_1996

Selvom maskinen egentlig skal oplade 90 minutter, før den er fuldt opladet, har jeg flere gange blot givet den 10-15 minutter, så der lige var strøm nok til at klippe plænen færdig. Det klarede den uden problemer.
Maskinen klipper græsset rigtig flot og man kan køre helt ud til kanten og op på kanten, så kanterne også får en tur.
Udover den super flotte klipning, er maskinen også ret støjsvag. Den er ikke helt så stille som andre batteridrevne klippere jeg tidligere har prøvet, men den er heller ikke så støjende som de benzindrevne. Den ligger på et fint leje midt i mellem. Udover den reducerede støj, må det også nævnes at plæneklipperen ikke har ret mange vibrationer. Den flyder ganske lækkert henover plænen og det er som sagt en fryd at klippe græsset.

IMG_2724

Konklusion

Hvis jeg ikke vidste bedre, ville jeg tro at dette var en benzinklipper. Den er super kraftig, drøj i brug og viger ikke for udfordringer og meget højt græs. Den pløjer igennem det hele og leverer et super flot resultat hver gang. På design siden er der nogle detaljer, som sagtens kunne blive bedre og mere brugervenlige, men i forhold til maskinens miljøvenlige ydeevne er det småting.
Maskinen kan købes fra ca. 3999,95, hvilket er et rigtig godt køb. Den er solid, let i brug og holdbar, og så trimmer den plænen til UG, hver gang.

IMG_2755

Tekniske specifikationer

Maskinen har 3 klippesystemer: Multiklip/bioklip, hvor maskinen returnerer det afklippede græs som gødning. Derudover kan du køre med eller uden opsamler med almindelig klip. Alpinas AL3 har 41 cm. klippebredde, 5 klippehøjder og et stålskjold. Den har et lydniveau på 92 dB(A). Den vejer 25 kilo og den kan klippe et areal på op til 1000 m2.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *