Babygrød – fra 6 mdr.

Den eneste råd til babygrød er: lav det selv! Det er mere næringsrigt, uden konserveringsmidler, sundere, billigere, bedre og ja, så er det faktisk nemt. Kig lige på købemos´holdbarhedsdato. Ja, du ser rigtigt – nogle produkter kan holde sig op til 2 år. I stedet for kan du selv lave mos, en dag hvor det alligevel regner, og fryse det ned. Lav det, og hæld det i en isterningbakke. Når det er frossen, banker du de små terninger over i en pose med clips på. Smid det tilbage i fryseren, og tag et par stykker op, når du skal bruge det eller er på farten. Tænk på at de små isterninger kan holde sig længe i en plastikbøtte i pusletasken. Wupti, så har du dine egne små færdigretter.

Fortvivl dog ikke, hvis din skønne baby spytter dit velforberedte måltid ud de første gange. Barnet skal lige have tid til at vænne sig til konsistensen og smagen. Modermælken er sød, så derfor er det vigtigt at starte med søde grøntsager og frugter – gerne tilsat lidt modermælkserstatning.

Forslag til mos/grød:

Grøntsager (milde): kartofler (sød eller alm.), gulerødder, broccoli, blomkål, selleri, pastinakker, persillerod, ærter. I små mængder: rødbede, fennikel, spinat, knoldselleri (pga. det høje nitratindhold).

Frugter: æbler, pærer, blommer, papaja, avocado, banan, mango, abrikoser, melon, hindbær, kirsebær, jordbær, solbær, brombær, kiwi, mandarin, ananas.

Kornprodukter: Majsmel, rismel, hirsemel, boghvedemel, majsflager, risflager og boghvedeflager. Brug ikke kornprodukter med et højt fiber indhold som havregryn før efter 9 måneder.

Bælgfrugter: Røde linser.

Kanel og hvidløg er gode til at variere smagen med.

Opskrift på mild rodfrugtmos:

1 sød kartoffel eller almindelig kartoffel

3 gulerødder

2 pastinakker

lidt modermælk eller modermælkserstatning

Fremgangsmåde:

Skær grøntsagerne i tern og kog dem i vand, der lige dækker grøntsagerne. Kogetiden er ca. 20 min. indtil de er møre. Hæld kogevandet fra, men gem lidt i en kop. Blend eller purér mosen. Tilsæt lidt modermælk for at søde grøden. Brug evt. lidt af kogevandet for at gøre mosen mere blød.

Den eneste bog, som du behøver, er fra Sundhedsstyrelsen “Mad til spædbørn og småbørn – fra skemad til familiemad”. Kan købes eller lånes på biblioteket.

Så er der kun et råd herfra: skræl/kog/mos/blend/bland/spis – dit barn vil elske det!

Written By
More from Julie Skals

Æbleboller med hasselnødder

Ingredienser: 3 dl lunken vand 50 g gær 2 tsk salt 2...
Read More

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *