Børn vælger ikke selv, hvad de spiser

Som forældre er det vores ansvar, at vores børn får den næring de har brug for. Vores små poder ved ikke nødvendigvis, hvad der er bedst og optimalt for dem i forhold til, hvad de skal spise – og det ansvar skal heller ikke lægges over på dem. Det er vores.

En god start på livet

Det er vigtigt, at vores børn får en god start på livet og ikke allerede som børn skal slås med at være overvægtige, som i sidste og værste ende kan ende med at blive til livsstilssygdomme som diabetes og hjertekarsygdomme. Det er derfor vigtigt, at vores børn har muligheden for at få mad, som giver dem energi og næring til at vokse, fungere og have et godt helbred.

For mange børn ligger det naturligt at have en holdning til det med mad; enten er de nysgerrige over at smage noget nyt eller også kan de være meget kræsne og selektive. Det kan også svinge i perioder, hvor de er mere eller mindre interesserede i mad og i det at smage noget nyt. Men uanset, hvad er det vigtigt, at de får den mad, næring og de vitaminer, som de har brug for til at vokse sig store og stærke.

 

Skab nye gode vaner

Vi er som mennesker vanedyr. Og det er vores børn også. Det de er vant til at spise og altid har spist, er ofte det som de foretrækker at spise. Og som vi nok alle kender til, kan det være svært at bryde en dårlig vane. For at lave nye og forbedrede vaner i hjemmet, kræver det, at du tager ét skridt af gangen, har tålmodighed, er kreativ og laver en indsats med simple tiltag i starten.

Du kan både lave små og store ændringer. Det kan være en god idé at starte i det små, så dine børn er med hele vejen og ikke trodsigt siger nej, hvis det hele bliver ændret fra den ene dag til den anden. Prøv for eksempel at starte med at bytte det lyse brød ud med fuldkornsbrød eller at tilføje et par grøntsagsstænger i madpakken eller til deres aftensmad. Du kan også gøre de sunde valg mere attraktive ved for eksempel at lave en frugtskål med farverige og forskellige frugter skåret ud i passende stykker eller lave det til et indbydende frugtspyd. Derudover kan du erstatte kartonappelsinjuicen med friskpresset juice (hvis du har en juicer) – hvor du passende kan tilføje for eksempel en gulerod, eller lave en næringsfyldt, frisk og lækker smoothie. Fordelen ved smoothies er, at du nemt kan lave dem i en blender, foodprocessor eller lignende og så er de fleste børn vilde med det! Hvis du ikke har nogle af redskaberne og synes markedet er uoverskueligt, er der hjælp at hente med en foodprocessortest.

De små og de store børn

De ældre børn vil formentligt være sværere at få ombord end de yngre børn. Med de store børn skal du derfor nok gå langsommere frem og stille og roligt erstatte den almindelige pasta med fuldkornspasta, skære gulerødder eller squash ud i bittesmå stykker og fyld dem i kødsovsen, så de ikke opdager det. Bag sundere kager, når det skal være. Altså små tiltag, så de formentligt bliver mere og mere modtagelige for det sunde og ikke føler sig snydt for ”alle de gode sager”. Du kan også lave dem en sund morgenmad med proteinpandekager. De er lækre, luftige og ligner pandekager – hvem vil ikke have det til morgenmad? Der findes mange forskellige opskrifter, men generelt er det så simpelt, at du kun skal bruge banan, proteinpulver, æg, havregryn og vand/mælk/mandelmælk.

Jo yngre børnene er, jo nemmere er det at få de gode vaner ind fra start af. Og, hvis de altid har været vant til at spise sundere og få frisk eller tørret frugt, nødder, figenstænger, hjemmebagte fuldkornsboller og lignende i stedet for slik, chokolade og andre sukkerholdige ting, vil de ikke efterspørge det usunde, for det er ikke det, de er vant til at få.

Artiklen er sponsoreret.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *