Sunde alternativer til alle tænkelige situationer

cupcakes-690040_640

Vi kender alle tidspunkterne, hvor vi er lidt mere trætte og stressede end normalt. Det kan netop ofte her, vi springer over, hvor gærdet er lavest, og serverer det nemmeste og ofte usundeste, for at få madlavningen overstået. I andre anledninger er det bare ren og skær vane, at det er fedende ting, der bliver sat på bordet. Her kommer der nogle forslag til sunde alternativer til netop disse situationer.

De søde sager til børnefødselsdagen

Børnefødselsdagen er en af de situationer, hvor man ofte serverer usunde ting. Ikke nok med, at det er en tradition, det er også oftest det, der er lettest. En fødselsdag for børnene er også en dag, hvor huset bliver fyldt med mennesker, og der er derfor ingen grund til at komplicere det for en selv.
Måske sidder din mand endda og ordner noget arbejde eller spiller på diverse pokersites, og du står derfor alene i køkkenet. Det er altså ikke tidspunktet, hvor du vil give dig i kast med at eksperimentere med madlavningen.

Heldigvis behøver det være så svært at ændre en smule på de sædvanlige opskrifter og vaner, for at gøre det nemt og sundt. Eksempelvis kan de kridhvide boller med tandsmør erstattes med lækre og nærende havegrynsscones og fuldkornsboller – det er noget så enkelt som at erstatte hvedemelet med sundere alternativer.

En måde at få lidt mere frugt og grønt i børnene – og de voksne – er ved at lave frugtspyd. Det gør det sundere mad langt mere indbydende og sjovere at spise, samtidigt med at farver altid er godt, når der skal lokkes sund mad i børnene. Daddelkugler er også ofte et hit, da de minder om en blanding af romkugler og havegrynskugler men er langt sundere alternativ.

De sædvanlige lækre ting til børnefødselsdagen kan altså nemt udskiftes til andre varianter.

De sene, trætte aftener

Det er ikke altid, man kan hoppe direkte hjem foran fjernsynet og slappe af hele aftenen. Måske skal børnene først hentes og have hjælp til diverse lektier, og før alt dette er gjort, er klokken blevet mange.
Det kan også være, at du måske skal til at flytte, og derfor skal bruge det meste af aftenen på at lede efter det billigste og bedste boliglån og derfor ikke har tid til at lave den helt store sunde middag. På sådanne aftener er du måske vant til at bestille pizza med en tilhørende cola eller andet usund fastfood.

En pizza ”to-go” kan dog nemt erstattes med andre nemme og lækre alternativer. Kan man ikke slippe tanken om pizza, kan man hurtigt lave en hjemmelavet en af slagsen, enten med fuldkornsdej eller med en blomkålsbund – begge alternativer er langt mere nærende men samtidigt super smagfulde og mættende.

Ellers kan det være et sund alternativ til chicken nuggets, man hurtigt kan kokkere ved at hakke kyllingebryster ud i mindre stykker, vende disse i æg og cornflakes, og derefter til sidst komme dem en tur i ovnen.

Der er altså ekstrem mange måder, hvorpå du kan gøre din yndlings fastfood til en nem og langt sundere ret.

Den længe ventede ferie

De fleste føler, at så snart de er på ferie, er det okay at gå amok med den usunde mad.

Men det er netop på ferien, man skal genoplade sin energi, og det hjælper usund mad ikke med. Derudover er det også her, man vil ud og opleve en masse, og det kræver, at man har nogle kræfter og god næring i kroppen.

Selvom du har lyst til flødeis og cola hver eneste dag, kan det altså være en idé at holde igen – det er ikke ens betydende med, at man ikke må forkæle sig selv, når man er på ferie. Det handler bare om, at finde balancen i mellem forkælelse og unødvendig overspisning af de usunde mad- og drikkevarer.

Der findes mange sunde alternativer, også på ferien. I stedet for sodavanden, kan du købe noget lækkert friskpresset juice. Har du lyst til at gumle chips på hotelværelset? Gå i stedet ned på det lokale marked og køb noget appetitligt frugt der.

Mangler man noget inspiration til at holde sig sund på ferien, er der heldigvis også hjemmesider, der kan guide en til de sunde vaner.
Om man så skal holde børnefødselsdag, have noget mad på de sene og travle aftener eller i stedet på en lækker, tiltrængt ferie, er der flere forskellige alternativer, til dig, som vil gøre maden en smule sundere. Det er ikke kun godt for mavefedtet, men også når det kommer til din energi og kræfter i verden.

Dette er et sponsoreret indlæg. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *