Sådan opnår du dine mål i år

IMG_7534

Gode vaner er en simpel og alligevel svær ting for mange.

Vi ønsker stort set alle at blive sundere, rigere, have et pletfrit hjem og have mere fritid, men hvorfor er det så svært at opretholde det “gode liv” og få det hele presset ind i en travl hverdag?

Det hele handler om gode vaner, ikke bare på de gode dage, men også på de dårlige dage.

I lang tid har jeg ikke bare fulgt en masse succesfulde mennesker på sociale medier, men har også læst meget om iværksættere og andre mennesker, som bare får tingene gjort.

Og noget af det der gentager sig gang på gang ved succesfulde mennesker, uanset om det handler om vægttab, rengøring, iværsætteri eller mere tid til ungerne, er at de bliver ved.

Harry Potters mor gjorde det.

J.K. Rowling, mor til Harry Potter fortæller at hun ingen penge havde og næsten intet håb. Hendes fundament var det laveste lave i et sort hul, men det fundament var det eneste hun havde.

Så hun rejste sig og begyndte at skrive, hver dag. Lidt efter lidt, side efter side, skrev hun den første Harry Potter bog.

Jeg oplever ofte at folk spørger hvordan man kan holde sit hjem pænt. Til det er der kun et svar. Et!  Gør det hver dag! Hvis du rydder op hver dag og holder huset rent løbende, så er det nemmere at overskue.

Og husk en af de vigtigste lektioner: Der er ingen magiske løsninger, ingen smutveje til noget. Ingen bøger skriver sig selv, ingen magiske slankekure gør dig tyndere over natten, ingen nystartede virksomheder bliver til succeser uden kontinuerligt hårdt arbejde og ingen får på magisk vis mere tid og overskud til hjem og familie, uden at lave en plan og følge den.

Det bedste råd til succes.

Enhver succesrig person vil sige at kalenderen er et must. Køb en god kalender, enten elektronisk eller fysisk. Skriv 3 langsigtede mål ned og forpligt dig i det antal måneder når tænker er muligt. Start evt. med tre måneder og sæt så et kryds hver dag du når dine mål. Fx. 1) Jeg skal gå 1 tur hver dag, 2) Jeg skal spise 3oo g. grøntsager hver dag, og 3) Jeg skal rydde op hver aften inden sengetid.

Det er ret simpelt, men det har en effekt. Hvis vi nedskriver vores mål og forpligter os til at skulle sætte et stort fedt rødt kryds, hver dag vi har nået vores mål, så hiver det i én, når dagen snart er omme og man endnu ikke har fået sat det røde kryds, for hvem vil bryde en kæde af gode handlinger.

Den bedste kalender kan faktisk være en der hænger på væggen, for så kan du og dem omkring dig, virkelig se hvor konsistent du har været med dine mål. Skriv evt. dine mål ned og hæng ved siden af kalenderen.

Husk at gode vaner starter med én handling, som blot gentages, ikke en gang imellem, men hver dag. Sæt dig et mål og bestem dig for nogle belønninger undervejs, så bliver det lidt nemmere på de hårde dage.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *